Wat is een copywriter en wat doet een copywriter?

Een copywriter is de persoon die verantwoordelijk is voor het opstellen van teksten die zullen worden gebruikt voor advertenties in tijdschriften, kranten, televisie, radio en andere media. Ook kan een redacteur worden ingehuurd voor het schrijven van teksten voor persberichten, informatie- of promotiebrochures en ander promotiemateriaal. Een editor kan worden toegewezen om bestaand materiaal te herschrijven of te wijzigen. Daarom is schrijven een zeer flexibele en potentieel lonende carrière in de wijdere wereld van reclame en marketing.

Waar werkt een tekstschrijver?

Een copywriter werkt meestal voor reclamebureaus, winkels en marketingbedrijven in een open ruimte. De werkomgeving van een copywriter is doorgaans behoorlijk hectisch en vraagt ​​om creativiteit onder druk. Het is bekend dat reclame een zeer snel ontwikkelend gebied is waarin plotseling veel crises kunnen ontstaan. De copywriter wordt meestal beperkt door strakke deadlines en wisselende dagelijkse taken. Een copywriter wordt vaak gevraagd voor meer last minute reviews. Daarom is deze baan niet voor bangeriken en werklozen.

Hoe bevredigend is het werk van de redacteur?

Ontluikende schrijvers en schrijfassistenten beginnen doorgaans met een jaarsalaris tussen $ 30.000 en $ 35.000 en stijgen tot ongeveer $ 40.000 wanneer ze voltijdse werknemers worden. Een senior copywriter kan uiteindelijk ongeveer $ 100.000 per jaar verdienen en ongeveer $ 125.000 als hij wordt gepromoveerd tot hoofdredacteur. Een copywriter kan creatief directeur worden en tot $ 200.000 per jaar verdienen.

Een copywriter moet, net als de meeste andere werknemers, doorgaans 40 uur per week werken, maar in deze carrière wordt over het algemeen veel overwerk verwacht. Gelukkig wordt overwerk dienovereenkomstig vergoed. Copywriters zijn het drukst op belangrijke momenten, afhankelijk van de aard van hun bedrijf – copywriters van warenhuizen werken het hardst tijdens de feestdagen en kortingen, copywriters werken hard aan grote reclamecampagnes.

Veel copywriters maken tegenwoordig gebruik van de winstdelingsprogramma’s die door hun bedrijf worden aangeboden. De auteur ontvangt ook regelmatig voordelen zoals betaalde vakantie en vrije tijd, pensioenplannen, medische zorg, ziekenhuisverzekering en levensverzekering. Schrijven kan heel dankbaar werk zijn.

Hoe word je tekstschrijver?

Van een copywriter wordt verwacht dat hij goede reclame-ideeën heeft en op papier heel duidelijk en effectief is. Een verschillen tekstschrijver en copywriter moet ook bekend zijn met uiterlijk en typografie, want ook in reclame is beeld erg belangrijk.

De meeste reclamebureaus eisen dat aspirant-copywriters een solide achtergrond in het veld hebben, bij voorkeur met ten minste drie jaar in het bedrijf. Natuurlijk moeten copywriters een hbo-opleiding hebben, meestal op het gebied van geesteswetenschappen, communicatie, bedrijfskunde en marketing. Veel schrijvers volgen universitaire cursussen die creatief schrijven en marketing combineren, wat hen goed voorbereidt op een succesvolle schrijfcarrière.

Om als copywriter te worden aangenomen, moet je een gedegen formele opleiding kunnen combineren met actieve schrijfervaring. De meeste schrijvers hadden niet alleen een diploma in communicatie of economie, maar schreven ook tijdens hun studie, hetzij in schoolpublicaties of in kerkbrieven. Het is een goed idee om goed geschreven artikelen, zoals essays en artikelen, in te dienen.